Taal- of letterkunde?

6 opmerkingen:

ReinieReinie zei

Ja zeg, er zijn nou eenmaal keuzes die je zelf moet maken hoor! Je dreadlocks helpen een naam geven of een andere belangrijke beslissing, daar wil ik wel bij helpen, maar zoiets als dit, nee, dat moet je zelf kiezen :-p

Soet zei

Hoe kan je daar aan twijfelen???? Letterkunde of kors !!

Goudlockje zei

Het is nu ook voor de eerste keer sinds ik het verschil tussen taalkunde en letterkunde ken, dat ik me die vraag stel. Het probleem is dat ik Algemene Taalkunde zo razend interessant vind (en dat ik in literatuur nooit zo goed zal zijn als ik graag zou willen)

Soet zei

Das grappig, dat zijn echt twee kampen hé op den unief, die proffen van taalkunde en die proffen van letterkunde. Ik sta aan het letterkundekamp ;)
Maar eigenlijk moet je helemaal niet kiezen hé, jij doet ook Nederlands hé geloof ik? (weet niet wat je tweede taal is) Als je Master Nederlands doet (zoals ik) kan je die makkelijk vullen met taalkundevakken en letterkundevakken. Master is bijna volledig vrij in te vullen, leuk hoor! Alleen door stomme overlappingen doe ik teveel taalkunde naar mijn goesting ;)

Of wil je gewoon een kamp kiezen? Ik geef toe dat er wat interessante dingen zijn binnen taalkunde zoals sociolinguïstiek bijvoorbeeld. Maar de letterkundevakken, daar kan ik zo ontzettend van genieten, daar valt nog zo vreselijk veel van bij te leren en daar heb ik zo'n honger naar :). (en ik heb ook niet het gevoel dat ik er ooit goed in zal zijn hoor)
Soit, je moet dus niet per se kiezen hé :) Hoewel de meesten idd zeer uitgesproken een kant kiezen (zoals ikke ;)).
Geniet maar gewoon van alles!!

Evelien zei

Haha, ik geloof dat jij één van die twee studenten was waar Geeraerts zijn toespraakje voor hield ;)
Maak die arme man blij zou ik zeggen :)
Ik heb zelf nog geen flauw idee, TK is wel plezant (vooral Engels, van die lessen zit ik soms echt te genieten!!) maar LK is dan weer superleuk om alles te horen enzo, maar ik heb daar ook soms het idee dat ik nooit alles zal kunnen weten omdat het allemaal maar interpreteren is...
Dilemma dilemma :)

Goudlockje zei

Ja, ik voelde me wel persoonlijk aangesproken door Geeraerts. Ik vind die wel cool en ik vind het ook zo tof dat er blijkbaar zo weinig mensen geïnteresseerd zijn in ATW. Ondertussen heb ik in mijn hoofd al een kant gekozen en ik ga voor de master in de Algemene Taalkunde! :) (nja kan mss nog wel veranderen..) Literatuur wordt dan gewoon mijn belangrijkste hobby. En dan kan ik volgend jaar sociolinguïstiek en cognitieve linguïstiek doen! En taalverwerving en tweetaligheid en al dat soort zaken, woehoew. En dan moet ik later zeker niet gaan lesgeven!